قیمت بنزین| قیمت بنزین آزاد | قیمت بنزین 1403

قیمت بنزین 8 هزار تومان می شود؟ | توضیح سخنگوی ستاد بودجه درباره هشدار بنزینی پزشکیان

سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه گفت: اگر رییس جمهور محترم در زمان ارایه بودجه به مجلس درباره نرخ ٨ هزار تومانی صحبت کردند به معنای اعمال این نرخ در بودجه نیست.
1403/08/02 15:50
کد خبر: 14776
قیمت بنزین 8 هزار تومان می شود؟ | توضیح سخنگوی ستاد بودجه درباره هشدار بنزینی پزشکیان

قیمت بنزین، با روی کار آمدن دولت پزشکیان به دلیل ناترازی انرژی دستخوش تغییرات جدید خواهد شد. افزایش قیمت بنزین بر هزینه‌های حمل‌ونقل و بودجه خانوارها تأثیر مستقیم خواهد گذاشت. قیمت بنزین در 5 سال گذشته بدون تغییر بوده است. در سال های 1401 و 1402 شایعاتی در خصوص افزایش قیمت بنزین منتشر شد که همه آنها تکذیب و قیمت بنزین بدون تغییر ماند. در حال حاضر قیمت بنزین سهمیه ای 1500 تومان و بنزین آزاد 3000 تومان است.

سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه گفت: اگر رییس جمهور محترم در زمان ارایه بودجه به مجلس درباره نرخ ٨ هزار تومانی صحبت کردند به معنای اعمال این نرخ در بودجه نیست. منظور از اعلام قیمت ٨ هزار تومانی این بود که اگر قیمت نفت را هم در نظر نگیریم و تنها هزینه فرآوری نفت به بنزین و هزینه‌های پخش و توزیع تا رسیدن به دست مصرف‌کننده محاسبه کنیم قیمت بنزین در هر لیتر به ٨ هزار تومان است. در واقع قصد رییس جمهور بیان فاصله معنادار قیمت‌ واقعی بنزین و قیمت فروش فعلی بود نه به این معنا که بودجه ١۴٠۴ با لحاظ بنزین ٨ هزار تومانی بسته شده‌ است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مژگان خانلو، سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه درباره ابهامات بنزینی بودجه ١۴٠۴ اظهار داشت: تا سال جاری قیمت بنزین در بودجه در بخش منابع حاصل از فروش داخلی فرآورده‌های نفتی در منابع هدفمندی یارانه‌ها قرار می‌گرفت که در راستای انسجام بخشی و یکپارچه سازی بودجه این منابع به همراه سایر منابع هدفمندی به بودجه عمومی منتقل شده ‌است.

ایلنا نوشت: وی ادامه داد: هر سه ردیف منابع حاصل از صادرات فرآورده‌های نفتی، فروش داخلی گازطبیعی و فروش داخلی فرآورده‌های نفتی در جدول منابعنوشته خواهد شد و در سرجمع منابع واگذاری دارایی هایسرمایه‌ای منظور خواهد شد. و احکام متناظر آن نیز در تبصره‌ ۴ لایحه بودجه درج شده است.

سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه اساساً بودجه و نظام بودجه ریزی محل تعیین قیمت بنزین نیست، گفت: تعیین قیمت فرآورده‌های نفتی نیازمند تصمیم گیری در سطح کلان مدیریت کشور است و برای تعیین و اصلاح قیمت آن باید گفتگوهای لازم در سطوح مختلف انجام و با وفاق عمومی شکل بگیرد.

وی تاکید کرد: سیاست‌ سازمان برنامه و بودجه این است که هر اصلاحی در این خصوص باید با وفاق جمعی انجام ‌شود و بودجه پیشنهادی دولت از هر تغییر ناگهانی و تصمیم شوک آور به سایر بازارها اجتناب کرده است. 

خانلو با تاکید بر اینکه سیاست‌ سازمان در بودجه‌ریزی، حرکت به سمت ثبات اقتصادی و ثبات مالی است به هیچ وجه قصد انحراف از این مسیر نداریم، افزود: کاملا معتقدیم و توصیه داریم هر تصمیمی در این خصوص باید به صورت تدریجی به میزان تورم و در محدوده سهمیه باشد. وی گفت: تعیین نرخ بنزین در اختیارات بودجه و سازمان برنامه نیست.

سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: هر تصمیمی که با وفاق ملی و باآگاهی بخشی عمومی گرفته شود، آثار آن در سال اجرا در بودجه منعکس خواهد شد  درباره سیاست ارزی هم همین اتفاق می‌افتد و بودجه جولانگاه تعیین سیاست‌های ارزی و تعیین نرخ بنزین نیست.

وی با اشاره به اعلام نرخ ٨ هزار تومانی از سوی رییس جمهوری تاکید کرد: اگر رییس جمهور محترم در زمان ارایه بودجه به مجلس درباره نرخ ٨ هزار تومانی صحبت کردند به معنای اعمال این نرخ در بودجه نیست. منظور از اعلام قیمت ٨ هزار تومانی این بود که اگر قیمت نفت را هم در نظر نگیریم و تنها هزینه فرآوری نفت به بنزین و هزینه‌های پخش و توزیع تا رسیدن به دست مصرف‌کننده محاسبه کنیم قیمت بنزین در هر لیتر به ٨ هزار تومان است. در واقع قصد رییس جمهور بیان فاصله معنا دار قیمت‌ واقعی بنزین و قیمت فروش فعلی بود نه به این معنا که بودجه ١۴٠۴ با لحاظ بنزین ٨ هزار تومانی بسته شده‌است.




کپی لینک کوتاه خبر: https://tarfandbaaz.org/d/39995e

پربیننده ترین




اخبار داغ