کولر گازی| سرویس کولر گازی| آموزش سرویس کولر گازی

شرایط نگهداری کولر گازی | ۸ نکته برای نگهداری بهتر از کولر گازی

با اینکه کولرهای گازی فرایند تغییر دمای محیط را سریع انجام می‌دهند؛ اما نگهداری نامناسب از آن باعث اختلال کارکرد این وسیله سرمایشی خواهد شد. برای همین تأکید شده است در هنگام استفاده از کولر گازی باید چندبرابر نسبت به کولر آبی مراقب باشید.
1403/05/24 05:40
کد خبر: 8199
شرایط نگهداری کولر گازی | ۸ نکته برای نگهداری بهتر از کولر گازی

کولر گازی یکی از انواع سیستم های خنک کننده در فصل گرم سال است. کولر گازی به دلیل کیفیت بالا و عملکرد مناسب مورد استفاده بسیاری از خانواده های ایرانی است. برای اینکه کولر گازی مصرف بهینه داشته باشد سرویس کاری آن قبل از شروع روزهای گرم سال از ضروریات است.

کولر گازی این روزها جای کولرهای آبی را گرفته و تقریباً در اکثر خانه‌ها این نوع وسیله سرمایشی وجود دارد. با اینکه سطح انرژی استفاده شده در آن، از کولر آبی بیشتر است، مزیت‌هایی دارد که باعث شده افراد زیادی آن را تهیه کنند. این دستگاه تهویه به کمک سیکل تبرید تراکمی، گرمای اتاق را درون خود می‌کشد و سپس آن را در خارج از خانه دفع می‌کند.

در بعضی از کولرهای گازی امکان معکوس‌شدن این قاعده وجود دارد. برای همین می‌توان از کولر گازی در زمستان به‌عنوان وسیله گرمایشی استفاده کرد. با اینکه این نوع کولر مزیت‌های فراوانی دارد؛ اما نسبت به سایر وسایل سرمایشی حساس‌تر است و نگهداری کولر گازی در کارایی آن مؤثر است.

کولرهای گازی با یک آسیب کوچک ممکن است انرژی بالاتری برای تولید سرما دریافت کنند که این اقدام هزینه‌بر خواهد بود‌. اما روش درست نگهداری کولر گازی چیست؟ در این مطلب درباره مهم‌ترین نکات نگهداری کولر گازی و مواردی که باعث آسیب به آن می‌شود، صحبت کردیم.

رونیکس را بخوانید.

۸ نکته برای نگهداری کولر گازی

 به علت اینکه کولر گازی در تهویه هوا از کولر آبی مناسب‌تر است و به‌سرعت می‌تواند گرمای محیط را از بین ببرد و هوای خنک را پخش کند، جایگاه ویژه‌ای دارد. انواع متفاوتی از کولر گازی وجود دارد که با عنوان‌ ایستاده، پرتابل، دو تکه و پنجره‌ای شناخته می‌شوند. نحوه نگهداری هر کدام متفاوت است؛ اما چند راهکار اصولی می‌تواند در حفظ هر نوع کولر گازی مؤثر باشد.

۱.تعویض فیلتر کولر گازی، مهم‌ترین نکته در نگهداری آن

کولر گازی اجزای متفاوتی دارد و یکی از قسمت‌های آن که باعث گردش هوا می‌شود، فیلتر است‌. ازآنجایی‌که فیلتر، هوای گرم را به درون خود می‌کشد، آلودگی‌های محیطی که در هوا وجود دارند، وارد این فیلتر می‌شوند. در مدت طولانی فیلتر آلوده می‌شود. در صورت عدم تعویض فیلتر فشار مضاعف به کولر گازی وارد می‌شود. برای همین هر سال قبل از استفاده از کولر گازی فیلتر آن را بررسی کنید. در بازار فیلترهایی وجود دارند که قابل شست‌وشو هستند و می‌توانید آن‌ها را هر ماه تمیز و دوباره استفاده کنید.

۲. محافظت از کندانسور کولر گازی

کندانسور همان پنل خارجی دستگاه است که ابعاد متفاوتی دارد و بیرون از محیط خانه نگهداری می‌شود. آفتاب که مهم‌ترین علت پوسیدگی بدنه کولر آبی است، در این جا هم می‌تواند بر کندانسور کولر گازی اثر منفی بگذارد و عمر کولر را کاهش داد. برای همین بعد از نصب کولر گازی توصیه می‌شود که سایبان بر روی کندانسور نصب شود.

۳. تخلیه مایع میعان در کولر گازی

یکی دیگر از مواردی که به مراقبت از کولر گازی کمک می‌کند، تخلیه رسوب آن است. رسوب مایع که در دستگاه تولید می‌شود مضر است و باید تخلیه شود. برای ای کار یک میله باریک را از کانال‌های تخلیه رد کنید. بعد از آن عوامل مسدودکننده از طریق این میله از دستگاه خارج می‌شوند. اگر رسوب مایع تخلیه نشود، رطوبت دستگاه بیش از حد بالا می‌رود. رطوبت موجود در کولرهای گازی رنگ دیوارهای کنار آن را تغییر می‌دهد.

۴. چک‌کردن برق ورودی دستگاه در نگهداری از کولر گازی

گاهی فشار برق می‌تواند باعث ازبین‌رفتن کولر گازی شود‌. کولر گازی با جریان برق، باد خنک تولید می‌کند. برای همین هرگونه نوسان در برق به دستگاه فشار وارد می‌کند و به آن آسیب می‌زند.

گاهی نوسان برق به حدی زیاد است که موتور کولر گازی می‌سوزد. برای این کار باید از برق‌کار برای تعیین نوسان برق خانه کمک بگیرید.

۵. چک‌کردن نشتی در کولر گازی

اگر در کولر گازی آب گل‌آلود اطراف یونیت خارجی بود، باید حدس زد که نشتی اتفاق افتاده است. این نوع از نشتی مربوط به لوله تخلیه آب بوده و نشان می‌دهد بخشی از لوله دچار پارگی شده است. در این مواقع، با کمک تعمیرکار مشکل لوله را باید برطرف کرد. تشخیص زودهنگام این اتفاق از سوختگی موتور کولر جلوگیری می‌کند.

۶. انتخاب دمای مناسب در کولر گازی

با شروع فصل گرما، افراد کولر گازی را روشن می‌کنند و به‌احتمال زیاد برای خنک‌شدن سریع هوای محیط، دمای آن را در پایین‌ترین سطح می‌گذارند، همچنین در فصل سرما هم‌دمای آن را به بالاترین درجه خود می‌برند. این کار فشار زیادی به اسپلیت وارد می‌کند. توصیه می‌شود برای خنک‌کردن دمای اتاق و تعدیل هوا، دمای کولر گازی را بین ۲۰ تا ۲۴ قرار دهید. شاید خنک‌شدن هوا چند دقیقه بیشتر طول بکشد؛ اما با این اقدام هیچ فشاری به موتور کولر گازی وارد نخواهد شد.

۷. استفاده‌نکردن هم‌زمان از کولر آبی و کولر گازی

روش خنک‌کردن هوا در این دو کولر بسیار متفاوت است. کولر گازی گرما و رطوبت محیط را گرفته و کولر آبی هوای خشک را تبدیل به هوای مرطوب و در نتیجه تولید سرما می‌کند. در واقع کولر آبی رطوبت ایجاد می‌کند و کولر گازی رطوبت هوا را کاهش می‌دهد. عمل این دو دستگاه سرمایشی متضاد هم است و در کنار هم بودنشان باعث آسیب به موتور کولر گازی می‌شود.

۸. بررسی گاز کولر، اصلی‌ترین نکته نگهداری از کولر گازی

قبل از روشن‌کردن کولر گازی، در ابتدا گاز آن را بررسی کنید. در واقع هر سال قبل از استفاده از این کولر بهتر است تکنسین تخصصی کولرهای گازی آن را بررسی کند. کم‌شدن گاز آن باعث آسیب به کمپرسور آن می‌شود. شارژ گاز کولر را به متخصص بسپارید.

نکات نگهداری اسپیلت

پس از پرداختن به ۸ روش درست نگهداری کولر گازی به نکات نگهداری اسپیلت می‌رسیم. اسپیلت در واقع نسل پیشرفته کولر گازی است. البته تفاوت‌هایی با کولر گازی دارند و کمپرسورهای پیشرفته‌تری در ساخت این دستگاه به‌کاررفته است. این نوع کولرها به شکل دوتکه هستند و در فضاهای بزرگ استفاده می‌شوند. اسپیلت‌ها انواع متفاوتی دارند و نحوه عملکردشان همانند کولر گازی است؛ اما بازدهی بالاتر و پیشرفته‌تری دارند. با کشیدن هوای گرم به داخل خود و جذب رطوبت، دمای محیط را تغییر می‌دهند. نکات نگهداری اسپیلت همانند کولرهای گازی دیگر است.

به‌عنوان‌مثال در داکت اسپیلت، شست‌وشوی فیلتر و تنظیم میزان گاز، باید به صورت مداوم و ماهیانه انجام شود‌. همچنین ولتاژگیری و آمپرگیری سیستم به‌وسیله مولتی‌متر کلمپی دیجیتالی RH-9603 رونیکس و سرویس دستگاه، هر شش ماه یکبار واجب است‌.

 




کپی لینک کوتاه خبر: https://tarfandbaaz.org/d/48vjn3

پربیننده ترین




اخبار داغ