رئیس جمهور ایران| حقوق رئیس جمهور ایران| حقوق رئیس جمهور ایران چقدر است

حقوق رئیس جمهور ایران چقدر است؟ | روایت دو رئیس جمهور سابق درباره میزان حقوق شان

شایعه حقوق ۳۵۰ میلیونی رئیس جمهور در سال ۱۴۰۰ واکنش‌های بسیاری به دنبال داشت. اما واقعا رئیس جمهور ایران چقدر حقوق می گیرد؟
1403/04/03 18:20
کد خبر: 878
حقوق رئیس جمهور ایران چقدر است؟ | روایت دو رئیس جمهور سابق درباره میزان حقوق شان

اعتماد آنلاین نوشت: رئیس جمهور، عالی‌ترین مقام رسمی پس از رهبر است که با رأی مردم سکان هدایت کشور را به عهده می‌گیرد. وی بر اساس اصل قانون اساسی کشورمان در برابر فعالیت باید دستمزدی دریافت کند که این دستمزد دارای شرایط و ضوابط خاصی است.            

به گزارش تابناک، شایعه حقوق ۳۵۰ میلیونی رئیس جمهور در سال ۱۴۰۰ واکنش‌های بسیاری به دنبال داشت. اینکه حقوق رئیس جمهور ایران چقدر است و رئیس دولت برای چهار سال فعالیت در پاستور چقدر دستمزد دریافت می‌کند، یکی از سوالاتی است که ذهن بسیاری از مخاطبان را به خود مشغول کرده است.

رئیس جمهور، عالی‌ترین مقام رسمی پس از رهبر است که با رای مردم سکان هدایت کشور را به عهده می‌گیرد. وی بر اساس اصل قانون اساسی کشورمان در برابر فعالیت باید دستمزدی دریافت کند که این دستمزد دارای شرایط و ضوابط خاصی است.

رئیس جمهور هم مانند تمامی حقوق بگیران دولتی بر اساس ضوابط و قوانین حقوق می‌گیرد. یکی از الگو‌های اصلی برای سنجش میزان حقوق رئیس جمهور، ضریب حقوق است.بر اساس بند ۲۱ حکم حقوقی کارکنان دولت، در ستون سمت راست بند‌های حقوق و فوق العاده‌ها و در ستون وسط قسمت امتیاز قابل ملاحظه است و در ستون سمت چپ مبلغ به ریال درج می‌شود.

هیئت دولت در ابتدای هر سال به استناد ماده (۷۶) قانون مدیریت خدمات کشوری -مصوب ۱۳۸۶- و در سال‌های اخیر احکام قانون برنامه و بودجه سنواتی، ضریب ریالی حقوق را اعلام می‌کند و امتیاز درج شده در احکام در ضریب حقوق ضرب می‌شود.

حال در این میان ضریب حقوق رئیس قوه مجریه تعیین کننده حقوق رییس جمهور است. بر اساس اطلاعات ضریب حقوق رئیس جمهور در کشورمان ۱۸۰۰ است. البته رقم دقیقی از میزان حقوق رییس جمهور کشورمان در دسترس نیست، اما بیشتر رییس جمهور‌های کشورمان اساتید دانشگاه و اعضای هیت علمی دانشگاه‌ها هستند که حقوق و ضریب حقوق آن‌ها بر اساس مصوبه هیات دولت برای این گروه تعیین می‌شود.

حقوق رئیس جمهور کشورمان پس از بازنشستگی هم با این منوال و روش تعیین می‌شود. درحالی که در سال ۱۴۰۰ صحبت از حقوق ۳۵۰ میلیون تومانی برای حسن روحانی می‌شد، اما او اعلام کرد که دستمزدش دقیقا برابر با حقوق یک استاد دانشگاه است.

حقوق اساتید دانشگاه هم بر اساس قانون بودجه تعیین و دارای یک سقف مشخص است، از این رو می‌توان گفت که حقوق رئیس جمهور نمی‌تواند آمار و ارقام نجومی باشد.

از آنجایی که بر اساس اصل ۱۴۱ قانون اساسی رئیس جمهور نمی‌تواند بیش از یک شغلی دولتی داشته باشد، در نتیجه حقوق رئیس جمهور بر اساس همان رشته فعالیتی اعمال می‌شود. زیرا سمت‌های آموزشی در دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی از این، حکم مستثنی هستند.

لازم به ذکر است، محمود احمدی نژاد رئیس دولت دهم در سال ۹۰ اعلام کرد که حقوق رئیس جمهور در کشورمان ۳ میلیون تومان است و او این رقم را به عنوان حقوق رئیس جمهور دریافت می‌کند.




کپی لینک کوتاه خبر: https://tarfandbaaz.org/d/4bywv3

پربیننده ترین




اخبار داغ