باد شکم | درمان خانگی باد شکم زیاد | علت باد شکم زیاد در زنان

علت بوی بد باد شکم و معده چیست؟ | برای رفع باد شکم چی بخوریم؟

باد شکم و استشمام بوی ناشی از آن یکی از مشکلاتی است که اغلب افراد با آن مواجه هستند اما علت آن چیست و برای از بین بردن باد شکم چی بخوریم؟
1403/03/16 08:21
کد خبر: 1556
علت بوی بد باد شکم و معده چیست؟ | برای رفع باد شکم چی بخوریم؟

تخلیه باد شکم یک امر طبیعی است اما بوی بد باد شکم آزار دهنده است و احتمالا با آنچه مصرف کرده اید در ارتباط است و لزوما به مساله ای بد و نگران کننده اشاره ندارد. طبق تحقیقات انجام شده، مردم به طور میانگین 14 بار در روز باد شکم آزاد می کنند که به خروج نیم لیتر تا بیش از دو لیتر گاز در شبانه روز منجر می شود. در شرایطی که بوی بد باد شکم در موقعیت های اجتماعی موجب خجالت و شرمساری افرد می شود، ممکن است تنها به معنای تغذیه باکتری های روده بزرگ با غذاهای گیاهی سرشار از فیبر باشد.

دلایل بوی بد باد شکم

با این وجود، گاهی اوقات باد شکم بدبو به یک مشکل سلامت جدی‌تر اشاره دارد و برای بررسی دقیق شرایط باید به پزشک مراجعه کنید. در ادامه با برخی دلایل بوی بد باد شکم بیشتر آشنا می شویم.

باکتری های ساکن روده

طی روند گوارش، باکتری های روده ترکیبات حاوی گوگرد، مانند سولفید هیدروژن تولید می کنند که موجب بوی بد گاز تشکیل شده در دستگاه گوارش می شود.

غذاهای سرشار از گوگرد

غذاهای سرشار از گوگرد می توانند بویی شبیه به تخم مرغ فاسد به باد شکم ببخشند. سبزی های چلیپایی مانند بروکلی، جوانه های بروکسل، گل کلم، و کلم اغلب مقصران اصلی محسوب می شوند. از دیگر غذاهای سرشار از گوگرد می توان به سیر، پیاز، حبوبات، پنیر چدار، میوه های خشک شده، و مغزدانه ها اشاره کرد. حتی پروتئین های حیوانی مانند تخم مرغ، گوشت قرمز و ماهی نیز حاوی گوگرد زیاد هستند و ممکن است مشکل‌ساز شوند.

عدم تحمل لاکتوز

برخی افراد شیر، بستنی، و پنیر را مقصر بوی بد باد شکم خود می دانند. عدم تحمل لاکتوز که قند طبیعی موجود در محصولات لبنی است، به واسطه سطوح کم آنزیم لاکتاز در بدن که وظیفه گوارش لاکتوز را بر عهده دارد، رخ می دهد.

رافینوز

لوبیاها سرشار از پروتئین، آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی هستند. اما آنها از شهرت بدی برای تولید باد شکم بدبو نیز برخوردار هستند. خیس کردن لوبیاهای خشک در آب می تواند کمک کند.

الکل قندها

الکل قندهایی مانند سوربیتول و زایلیتول در نوشیدنی های رژیمی، آبنبات های بدون شکر و برخی آدامس ها یافت می شوند و می توانند موجب بوی بد باد شکم شوند.

داروها

برخی داروهای تجویزی، ویتامین ها و مکمل ها می توانند در تولید باد شکم بدبو نقش داشته باشند. افرادی که داروی کاهش وزن ارلیستات را مصرف می کنند، به طور معمول افزایش تولید گاز را تجربه می کنند. مکمل های آهن و فیبر نیز به واسطه تولید گاز و نفخ شناخته شده هستند.داروی متفورمین که برای درمان دیابت استفاده می شود نیز می تواند موجب افزایش تولید گاز شود.

عفونت یا بیماری

باد شکم بدبو به طور معمول مساله ای نگران کننده نیست. در صورت مواجهه با تب، کاهش وزن ناخواسته، مدفوع خون آلود، یا اسهال پایدار همراه با باد شکم بدبو یا اگر سابقه بیماری التهابی روده یا سرطان روده بزرگ دارید با پزشک خود در این زمینه صحبت کنید. انسداد روده، بیماری التهابی روده مانند کولیت زخمی و بیماری کرون، سرطان روده بزرگ، بیماری سلیاک می توانند از دلایل بروز این شرایط باشند.

برای رفع باد شکم چی بخوریم؟

آیورودا یکی از جامع ترین سیستم های درمانی دنیا است. این علم هزاران سال پیش در هند توسعه پیدا کرد. در این سبک درمانی باور بر آن است که سلامت و شادابی نیازمند تعادل بین ذهن، بدن، و روح است. در آیورودا، سطح گوارش به عنوان کلید سلامت در نظر گرفته می شود – و داشتن نفخ و گاز معده به صورت مرتب نشان می دهد که این سیستم به مراقبت نیاز دارد. خوشبختانه موارد طبیعی زیادی وجود دارد که می توانید با آنها جلوی این مشکل آزار دهنده را بگیرید.

در میان اخبار

۱- فقط غذاهای پخته میل کنید

در آیورودا سیستم گوارش را مانند آتش می دانند. مانند آتش واقعی وقتی آب سرد یا غذا داخل آن قرار می دهید، فکر می کنید چه اتفاقی میفتد؟ درست است، خاموش می شود.

وقتی غذا را می پزید در واقع قبل از رسیدن غذا به دهان آن را مقداری هضم کرده اید، این یعنی سیستم گوارش بدن دیگر نیازی به تلاش جهت شکستن غذای خام ندارد.

۲- به غذای خود ادویه جات گوارشی اضافه کنید

ادویه جات می توانند به افزایش آتش گوارش کمک کنند و زمانی که مرتب با غذا خورده شوند باعث کاهش نفخ و گاز معده نیز می شوند. به عنوان مثال، دانه های زیره، دانه های زنیان، زنجبیل خرد شده تازه و انقوزه ادویه جات گوارشی به حساب می آیند.

اگر می خواهید با این ادویه جات آشپزی کنید، مقداری روغن گرم کنید، سپس یک دوم قاشق چای خوری زیره، زنیان، دانه های رازیانه، و مقدار اندکی انقوزه اضافه کنید. سپس می توانید قطعات زنجبیل را نیز به ماهی تابه اضافه کنید. حدود ۳۰ دقیقه سرخشان کنید و سپس این ترکیب را به سبزیجات، گوشت یا لوبیا اضافه کنید.

اگر آشپزی نمی کنید، می توانید زیره، دانه زنیان، دانه رازیانه، و مقداری انقوزه را داخل مخلوط کن بریزید، تا از ترکیب آنها ادویه ای ضد نفخ همیشه دم دستتان باشد و در غذاها استفاده اش کنید.

نکته: اگر به تندی حساسیت دارید، از سوزش سر دل رنج می برید، و یا مشکل رفلاکس معده دارید، قبل از استفاده ی زنجبیل یا انقوزه حتما با پزشک مشورت کنید، چون این دو مورد تند هستند.

۳- آرامتر بجوید

نحوه خوردن غذا به اندازه خود غذا مهم است. وقتی غذا را سریع می جوید، سیستم گوارشتان دچار مشکل می شود و در نتیجه دچار گاز و نفخ معده می شوید. وقتی با آرامش غذا را درست می جوید، هم بیشتر از غذا لذت خواهید برد و هم جلوی مشکلات دستگاه گوارش را گرفته اید.

بسیاری از افرادی که شروع به جویدن بیشتر غذا کرده اند و آن را بیش از ۳۰ مرتبه جویده اند از نتیجه بدست آمده واقعا شگفت زده شدند. شاید رسیدن به این عدد و یا شمردن تعداد دفعات جویدن کار ساده ای نباشد، اما در نظر گرفتن همین ایده باعث می شود غذا را آرامتر بجوید. معمولا وقتی گرسنه هستیم و یا در حال غذا خوردن کار هم می کنیم تعداد دفعات جویدن و آرام غذا خوردن را از یاد می بریم.

بعد از غذا بلافاصله بلند نشوید و یا پشت میز کامپیوتر و در حال کار کردن غذا نخورید. در یک جای مناسب بنشینید که بتوانید تمام تمرکز را روی غذا خوردن بگذارید سپس وقتی غذا خوردنتان تمام شد ۳ تا ۴ دقیقه سر جای خود بمانید سپس حرکت کنید، همین کار ساده تاثیری فوق العاده دارد.

۴- بعد از غذا دانه های رازیانه بجوید

اگر به رستوران های هندی رفته باشید مطمئنا متوجه ترکیب دانه های رازیانه و نبات که نزدیک در خروجی قرار داده شده است می شوید. برخی بر این باور هستند که دانه های رازیانه باعث تقویت سوخت و ساز و همچنین خنثی کردن گاز پس از غذا خوردن می شود.

وقتی بعد از غذا یک دوم قاشق چای خوری رازیانه با نبات را استفاده می کنید، در واقع منبعی کاملا طبیعی از خنثی کننده اسید را میل کرده اید. اگر با ترش کردن یا تندی مشکلی ندارید، می توانید یک دوم قاشق چای خوری زیره به همراه زنیان برای جلوگیری از نفخ استفاده کنید.




کپی لینک کوتاه خبر: https://tarfandbaaz.org/d/3eg962

پربیننده ترین




اخبار داغ