واکسن پنوموکوک | واکسن پنوموکوک نوزادان | واکسن پنوموکوک ساخت کجاست؟

آغاز واکسیناسیون کودکان با واکسن پنوموکوک| کدام گروه سنی باید واکسن پنوموکوک را تزریق کنند؟

واکسن پنوموکوک اخیرا به سبد واکسیناسیون کشور اضافه شده‌ است و باید کودکان در این گروه سنی این واکسن را تزریق کنند.
1403/05/14 04:10
کد خبر: 1417
آغاز واکسیناسیون کودکان با واکسن پنوموکوک| کدام گروه سنی باید واکسن پنوموکوک را تزریق کنند؟

واکسن پنوموکوک می تواند کودکان و بزرگسالان را در مقابل بیماریهای پنوموکوک ایمن کند. بیماری پنوموکوک بیماری است که منشأ باکتریایی دارد و می تواند از طریق تماس نزدیک از فردی به فرد دیگر منتقل شد. در صورت تزریق واکسن پنوموکوک بدن در مقابل 13 گونه باکتری پنوموکوک در امان می ماند.

اخیرا دو واکسن جدید به سبد واکسیناسیون کشور اضافه شده‌اند و همزمان با دیگر واکسن‌های گروه سنی تزریق می‌شوند که واکسن «پنوموکوک» یکی از این دو واکسن است.

میکروب پنوموکوک سبب بیماری‌هایی مانند سینوزیت، مننژیت، عفونت گوش میانی، پنومونی و عفونت خون می‌شود.

واکسن پنوموکوک به شکل تزریقی در دو، چهار و ۱۲ ماهگی همزمان با واکسن‌های همان گروه سنی تزریق می‌شود.

واکسن پنوموکوک در دو ماهگی به همراه واکسن‌های فلج اطفال خوراکی، پنج‌گانه (سه‌گانه، هپاتیت ب، هموفیلیس آنفلوآنزا) و روتاویروس تزریق می‌شود. همچنین این واکسن در چهار ماهگی به همراه فلج اطفال خوراکی، فلج اطفال تزریقی و روتاویروس به نوزادان تزریق می‌شود. این واکسن به همراه واکسن سرخک، سرخچه و اوریون نیز در ۱۲ ماهگی به جامعه هدف تزریق می‌شود.

میکروب پنوموکوک سبب بیماری‌هایی مانند سینوزیت (التهاب دریافت پوششی سینوس‌ها)، مننژیت (عفونت پرده‌های مغز)، عفونت گوش میانی، پنومونی (سینه‌پهلو یا ذات‌الریه) و عفونت خون می‌شود که ممکن است منجر به بستری شدن کودکان در بیمارستان، ایجاد عوارض در کودک و گاهی مرگ آن‌ها شود. عفونت پنوموکوک از طریق قطرات تنفسی در حین صحبت‌کردن و تماس نزدیک بین افراد منتقل می‌شود. به عبارت دیگر، بیماری از طریق فرد بیمار، ناقل سالم (فردی که آلوده به میکروب است اما علائم ندارد) و همچنین اشیاء آلوده شده با ترشحات بدن قابل انتشار است.

کودکان کمتر از پنج سال و به ویژه کودکان کمتر از دو سال، نوزادان، کودکان مبتلا به نقص سیستم ایمنی، کودکان مبتلا به سوءتغذیه، کودکانی که شیر مادر دریافت نکرده‌اند نسبت به سایر کودکان، بیشتر در معرض ابتلا به عفونت پنوموکوکی قرار دارند. همچنین قرار گرفتن در معرض دود سیگار و زندگی در شهرهای صنعتی و پرازدحام سبب می‌شود افراد بیشتر در معرض عفونت پنوموکوک قرار داشته باشند.

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت، پس از واکسیناسیون، تب مختصر، درد، تورم، سفتی در محل تزریق، بی‌قراری و تحرک‌پذیری کودک شایع است اما نگران‌کننده نیست. در صورت تورم و قرمزی محل تزریق واکسن برای کاهش میزان تورم و قرمزی می‌توان از یک پارچه سرد، مرطوب و تمیز برای محل تزریق استفاده کرد.

والدین در صورت بروز تب، درد یا بی‌قراری کودک خود می‌توانند با کارکنان بهداشتی در مرکز جامع سلامت، پایگاه یا خانه بهداشت مشورت کنند. پس از واکسیناسیون، از پوشاندن لباس تنگ به کودکان که موجب فشار به محل تزریق می‌شود باید خودداری کرد.

پس از واکسیناسیون، شستن محل تزریق واکسن و استحمام منعی ندارد.

پنوموکوک به سبد واکسیناسیون این استان اضافه شد

مدیر مبارزه با بیماری دانشگاه علوم پزشکی سمنان از اضافه شدن واکسن پنوموکوک به سبد واکسیناسیون این دانشگاه خبر داد و گفت: «هدف از این اقدام ارتقای سلامت کودکان است.»

محمدناصر رهبر ظهر شنبه در گفتگو با خبرنگاران به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی سمنان بابیان اینکه واکسن پنوموکوک به سبد واکسیناسیون این دانشگاه اضافه شد، ابراز داشت: نقش و اهمیت این واکسن پیشگیری از عفونت‌های ناشی از باکتری پنوموکوک نظیر مغز و ریه است.

به گزارش مهر، وی بابیان اینکه ارتقای سلامت کودکان در دستور کار قرار دارد، افزود: این واکسن در سه نوبت سن دو ماهگی، چهار ماهگی و یک سالگی به کودکان تزریق می‌شود.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی سمنان بابیان اینکه این واکسن در تمامی داروخانه‌ها موجود است، ابراز داشت: ایجاد دسترسی عادلانه و یکسان همه کودکان اعم از فقیر و غنی طی این برنامه در دست اقدام است.

رهبر با بیان اینکه پیشگیری با واکسن و کنترل بیماری‌ها با انجام واکسیناسیون در این دانشگاه پیگیری می‌شود، تصریح کرد: به دنبال آن هستیم تا هیچ کودکی در اثر بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن دچار نقص عضو، آسیب و یا فوت نشود.

وی با بیان اینکه ایمن سازی یکی از راه‌های ارزان در کنترل بیماری‌ها است، افزود: این واکسن ۱۰۰ درصد گروه هدف را تحت پوشش واکسیناسیون همگانی قرار می‌دهد.




کپی لینک کوتاه خبر: https://tarfandbaaz.org/d/3qdga2
منبع خبر: ایسنا

پربیننده ترین




اخبار داغ