طرز تهیه شربت | طرز تهیه شربت خانگی | طرز تهیه شربت زرشک

طرز تهیه شربت زرشک| این شربت خاصیت لاغرکنندگی و چربی سوزی دارد

شربت زرشک خون را تصفیه و فشار، قند و چربی خون را هم تنظیم می‌کند؛ این شربت موجب بهبود گردش خون می‌شود و از بروز سکته‌های قلبی و مغزی جلوگیری می‌کند.
1403/03/28 07:20
کد خبر: 2570
طرز تهیه شربت زرشک|  این شربت خاصیت لاغرکنندگی و چربی سوزی دارد

طرز تهیه شربت برای خانم های باسلیقه و خوش ذوق بسیار مهم و جالب توجه است. افراد زیادی هستند که شربت و نوشیدنی های دلچسب و گوارا را از بیرون و کافه ها امتحان نمی کنند بلکه سعی می کنند که طرز تهیه شربت با طعم های مختلف را یاد گرفته و آن را با توجه به سلیقه و استعداد خودشان به صورت خانگی درست می کنند. یاد گرفتن طرز تهیه شربت می تواند بسیار خوشحال کننده باشد چون هم هزینه درست کردن آن از خرید آن ارزان تر است و هم شما می توانید آن را طوری که دوست دارید تهیه کنید و فرزندان خود را خوشحال کنید.

زرشک حاوی انواع ویتامین‌های C، A، گروه ویتامین‌های B مانند B ۱، B ۲، B ۶، کلسیم، آهن، منیزیم، روی، پروتئین، کربوهیدرات، سدیم و پتاسیم است. این شربت نقش مؤثری در رفع عطش و تب بدن به ویژه در روز‌های گرم سال دارد؛ روزه‌داران می‌توانند در فاصله افطار تا سحر ۲ لیوان از شربت زرشک را میل کنند.

این شربت خاصیت لاغرکنندگی و چربی سوزی دارد و به علت وجود ویتامین‌های A و C موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

مواد لازم برای تهیه شربت زرشک خانگی

  • زرشک قرمز یا سیاه: ۱ کیلوگرم
  • شکر: ۲/۵ کیلوگرم
  • آب: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • گلاب (اختیاری): ۲ قاشق غذاخوری
  • عرق هل (اختیاری):۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه شربت زرشک با زرشک تازه

در اولین مرحله از طرز تهیه شربت زرشک غلیظ باید شهد شربت را آماده کنید. برای این کار باید شکر و آب را در قابلمه بریزید و روی شعله گاز بگذارید. حرارت گاز را کم کنید تا ترکیب شکر و آب غلیظ شود و قوام پیدا کند. بهتر است شکر را هم نزنید تا به آرامی در آب حل شود.

در این مرحله باید زرشک‌ها را از خوشه جدا کنید و با آب فراوان بشویید. سپس آن‌ها را روی یک پارچه پهن کنید تا خشک شوند.بعد از این که شکر کاملاً در آب حل شد و زرشک خشک شد، باید زرشک‌های تمیز شده را به شهد در حال جوش اضافه کنید. اجازه دهید زرشک همراه با آب و شکر بجوشد و عصاره آن خارج شود.

در این مرحله از طرز تهیه شربت زرشک می‌توانید در صورت تمایل عرق هل یا عرق گلاب را اضافه کنید. سپس باید درب قابلمه را روی آن بگذارید تا زرشک کاملاً بپزد.

شربت زرشک نباید برای مدت طولانی بجوشد، این کار موجب بد رنگ شدن شربت زرشک و تلخ شدن مزه آن می‌شود. بنابراین کلیه مراحل آماده شدن شربت باید با حرارت کم انجام شود. هر زمان که شربت شما به غلظت مناسب رسید، باید شعله گاز را خاموش کنید. سپس شربت را از یک صافی رد کنید تا زرشک‌ها از شربت جدا شوند.

بعد از فیلتر کردن شربت، باید کمی صبر کنید تا شربت زرشک خنک شود. سپس می‌توانید آن را در یک شیشه تمیز و خشک بریزید و در یخچال قرار دهید. برای آماده کردن شربت زرشک نیز می‌توانید ۲ تا ۳ قاشق شربت را با یک لیوان آب سرد ترکیب کنید.

زرشک‌های جدا شده از شربت را می‌توانید به عنوان مربای زرشک با نان تست میل کنید و یا از آن برای طعم دادن و تزئین انواع دسر و کیک استفاده کنید.

خواص شربت زرشک

شربت زرشک خون را تصفیه و فشار، قند و چربی خون را هم تنظیم می‌کند؛ این شربت موجب بهبود گردش خون می‌شود و از بروز سکته‌های قلبی و مغزی جلوگیری می‌کند.

افرادی که دچار مشکلات کبدی و کلیوی هستند باید از شربت زرشک در برنامه غذایی روزانه خود استفاده کنند، زیرا این شربت کبد و کلیه را شست‌وشو می‌دهد و موجب دفع اسید اوریک از بدن می‌شود؛ شربت زرشک تأثیر چشمگیری در شادابی، شفاف شدن پوست و رفع جوش صورت و بدن دارد؛ این شربت به درمان بیماری پسوریازیس (نوعی اگزمای شدید پوستی که با تخریب پوست همراه است) هم کمک می‌کند.

شربت زرشک برای دفع سنگ کیسه صفرا مفید است؛ افرادی که افت فشار خون دارند باید در مصرف این شربت احتیاط و آن را همراه با عسل زیاد مصرف کنند.

موارد منع مصرف شربت زرشک

افرادی که دچار سرفه خشک و گلودرد هستند باید از مصرف شربت زرشک خودداری کنند؛ این شربت پایین آورنده صفرا بوده و برای افراد گرم‌مزاج (صفراوی) بسیار مفید است؛ اشخاصی که مزاج بلغم و سودا دارند باید در مصرف شربت زرشک زیاده‌روی نکنند و آن را همراه با عسل زیاد مصرف کنند.

افرادی که دارو‌های رقیق‌کننده خون مانند آسپرین، وارفارین و قرص‌های فشار، قند و چربی خون را استفاده می‌کنند نباید شربت زرشک را همزمان با دارو‌های خود مصرف کنند و باید بین مصرف دارو و نوشیدن شربت حداقل ۲ ساعت فاصله باشد، زیرا مصرف همزمان این دارو‌ها با شربت زرشک موجب تشدید اثر دارو‌ها می‌شود؛ اشخاصی که مزاج صفرا یا دَم دارند باید یک قاشق مرباخوری و افرادی که سوداوی و بلغمی هستند یک قاشق غذاخوری عسل به یک لیوان از این شربت هنگام مصرف اضافه کنند.




کپی لینک کوتاه خبر: https://tarfandbaaz.org/d/4yxnj3

پربیننده ترین




اخبار داغ