واکسن| واکسن آسترازنکا| عوارض واکسن آسترازنکا

واکسن آسترازنکا در چه کسانی لخته خون ایجاد می کند؟ | خطر واکسن آسترازنکا را جدی بگیرید

در این مطلب عوارض واکسن آسترازنکا و پیامدهای احتمالی آن را بررسی کرده ایم.
1403/05/23 19:00
کد خبر: 8163
واکسن آسترازنکا در چه کسانی لخته خون ایجاد می کند؟ | خطر واکسن آسترازنکا را جدی بگیرید

واکسن آسترازنکا که به نام "واکسن آسترازنکا-آکسفورد" نیز شناخته می‌شود، یکی از واکسن‌های ضد کووید-۱۹ است. واکسن آستزازنکا به‌طور عمده بر پایه‌ی ویروس‌های غیرفعال شده (ویروس آدنوویروس) ساخته شده است که به عنوان حامل برای انتقال ژن پروتئین اسپایک ویروس SARS-CoV-2 عمل می‌کند. واکسن آستزازنکا برای افزایش ایمنی بدن در برابر بیماری کووید-۱۹ طراحی شده است و در بسیاری از کشورها به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه به کار می‌رود.

واکسن آکسفورد-آسترازنکا (Vaxzevria) پس از آزمایش کامل روی ده‌ها هزار نفر بالاخره توانست در سال ۲۰۲۰ تاییدیه اضطراری سازمان بهداشت جهانی (WHO) را برای تزریق عمومی دریافت کند. تقریبا تا ۲۰ اکتبر سال ۲۰۲۱ بیش از ۲۴.۹ نفر در بریتانیا حداقل یک دوز از آن را دریافت کردند.

تا آن زمان عارضه جانبی یا واکنش جدی بارزی مشاهده نشد. اغلب ناظران ذکر کردند که این واکسن کرونا بی‌خطر است و مزایای آن بیشتر از خطرات آن است. با این وجود، سازمان بهداشت جهانی و آژانس دارویی اروپا (EMA) به ارزیابی خود در زمینه عوارض واکسن آسترازنکا ادامه دادند.

مطالعات مختلف نشان دادند که تزریق این واکسن در افراد زیر ۴۰ سال به‌خصوص خانم‌های جوان ممکن است با خطر جدی بروز لخته خون، کاهش تعداد پلاکت‌ها یا ترومبوسیتوپتی و ترومبوز ورید سینوس مغز همراه باشد.




کپی لینک کوتاه خبر: https://tarfandbaaz.org/d/2oj5q3

پربیننده ترین




اخبار داغ