فشار خون| فشار خون بالا چند است | علت فشار خون چیست

کنترل و درمان فشار خون بالا بدون دارو| راه های ساده و فوری پایین آوردن فشار خون

بسیاری از افراد ممکن است با اختلال فشار خون مواجه باشند که باید با راه های کنترل آن کاملا آشنایی داشته باشند.
1403/06/16 04:30
کد خبر: 1761
کنترل و درمان فشار خون بالا بدون دارو| راه های ساده و فوری پایین آوردن فشار خون

افزایش فشار خون در بین افراد بالاتر از 45 سال متداول است. فشار خون در حالت طبیعی باید کمتر از ۱۲۰/۸۰ باشد. در صورتی که فشار خون بین ۱۲۰/۸۰ تا ۱۳۹/۸۹۹ باشد، شخص در معرض ابتلا به فشار خون بالا قرار دارد و فشار خون ۱۴۰/۹۰ و بالاتر نشان دهنده ابتلا به بیماری پرفشاری خون است.

از آنجایی که فشار خون بالا ممکن است هیچ علائم و نشانه ای نداشته باشد به آن قاتل خاموش نیز گفته می شود اما در بسیاری از موارد افراد ممکن است علائمی مانند سردرد، سرگیجه، تاری دید، تنگی نفس، خستگی و درد قفسه سینه را تجربه کنند.

بنابر نوشته زندگی رنگی، با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که عدم وجود علائم به معنای عدم وجود مشکل نیست. فشار خون بالا می تواند به مرور زمان به طور جدی به سلامت شما آسیب برساند و منجر به عوارضی مانند بیماری قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه و آسیب چشم شود.

راه کنترل و درمان فشار خون بالا بدون دارو

  • تغییرات در سبک زندگی

رژیم غذایی سالم:

پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای که سرشار از میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و لبنیات کم‌چرب و کم‌سدیم است، می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. این رژیم غذایی همچنین محدود کننده چربی‌های اشباع شده، کلسترول و قندهای افزوده است.

کاهش مصرف سدیم:

مصرف کمتر از 2300 میلی‌گرم سدیم در روز (یا 1500 میلی‌گرم در روز برای افراد مبتلا به فشار خون بالا) می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. برای کاهش مصرف سدیم، برچسب‌های مواد غذایی را بخوانید و غذاهایی را که سدیم بالایی دارند، مانند غذاهای فرآوری شده، غذاهای رستورانی و غذاهای کنسروی، محدود کنید.

کاهش وزن:

اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید، حتی کاهش وزن کم (5 تا 10 پوند) می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند.فعالیت بدنی منظم: حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی هوازی با شدت متوسط در اکثر روزهای هفته را هدف قرار دهید. پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، شنا و باغبانی نمونه‌هایی از فعالیت‌های هوازی با شدت متوسط هستند.

کاهش مصرف الکل:

اگر الکل مصرف می‌کنید، آن را محدود به یک نوشیدنی در روز برای زنان و دو نوشیدنی در روز برای مردان کنید.

ترک سیگار:

در میان اخبار

سیگار کشیدن می‌تواند به رگ‌های خونی آسیب برساند و فشار خون را افزایش دهد.مدیریت استرس: یافتن راه‌هایی برای مدیریت استرس، مانند مدیتیشن، یوگا یا تنفس عمیق، می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

  • تکنیک‌های آرامش‌بخش:

تنفس عمیق:

چند دقیقه را صرف تنفس عمیق و آهسته کنید. این می‌تواند به آرامش بدن و ذهن شما کمک کند و ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند.

مدیتیشن:

مدیتیشن می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند که می‌تواند به نوبه خود به کاهش فشار خون کمک کند.

یوگا:

یوگا ترکیبی از حرکات فیزیکی، تنفس عمیق و مدیتیشن است که می‌تواند به کاهش استرس و فشار خون کمک کند.

کمک به پایین آمدن فشار خون

متخصصان طب سنتی معتقد هستند، کاهش سطح صفرا در بدن باعث تنظیم فشار خون می‌شود. می‌توانید از مواد غذایی زیر برای کاهش صفرا کمک بگیرید. پیشنهاد می‌کنم این مواد غذایی را به رژیم خود اضافه کنید:

  • آلو یا تمشک
  • سیب
  • طالبی
  • زالزالک
  • تخم گیاه کرفس
  • دم‌نوش برگ زیتون
  • سنبل‌الطیب
  • چای ترش
  • دم‌کرده زرشک
  • سرکه و آبلیمو

آیا حجامت راه درمان فشار خون است؟

در حال حاضر، شواهد علمی کافی برای تأیید حجامت به عنوان یک درمان قطعی یا قابل اعتماد برای فشار خون بالا وجود ندارد.

برخی از مطالعات کوچک نشان داده اند که حجامت ممکن است به طور موقت فشار خون را در افراد مبتلا به فشار خون بالا کاهش دهد. با این حال، این مطالعات اغلب دارای محدودیت های متعددی مانند اندازه نمونه کوچک، طراحی ضعیف و عدم گروه کنترل هستند.

به همین دلیل، سازمان های بهداشتی معتبر مانند انجمن قلب آمریکا، حجامت را به عنوان درمانی برای فشار خون بالا توصیه نمی کنند.

فشار خون بالا که به آن قاتل خاموش نیز معروف است، به دلیل عدم وجود علائم و نشانه های قابل توجه، به ندرت خود را نشان می دهد.

برخی از افراد ممکن است هیچ علامتی را تجربه نکنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است علائمی مانند سردرد، سرگیجه، تاری دید، تنگی نفس، خستگی و درد قفسه سینه را تجربه کنند.




کپی لینک کوتاه خبر: https://tarfandbaaz.org/d/4mm8j4

پربیننده ترین




اخبار داغ